Bērnu un jauniešu izglītošana medību jautājumos ir tēma, par kuru daudz tiek runāts. Pēdējos gados mediju negatīvās uzmanības un dažādu dzīvnieku tiesību aizstāvju biedrību spiediena rezultātā medību saimniecība tiek izgaismota vairākos tās aspektos, bet – ne vienmēr patiesi. Ikreiz visi nepamatotie uzbrukumi tiek atspēkoti ar faktiem, pētījumu rezultātiem, tiesiskās bāzes argumentiem, tomēr vislabākā aizsardzība ir izglītota sabiedrība. Ar ko tā sākas? Ar zinošiem bērniem un jauniešiem.
Mednieku kluba “Liepāja” valdes priekšsēdētājs Raimonds Birziņš saņēma uzaicinājumu rīkot medību mācību stundu Liepājas bērnudārza “Kāpēcītis” grupiņas “Bitītes” bērniem. Audzinātājas Liene un Aneta pastāstīja, ka, ierodoties pakaļ savai jaunākajai meitai uz grupiņu, mednieks bieži vien ir stāstījis dažādas interesantas lietas par dzīvniekiem, par to, kā ir gājis medībās, kādus brīnumus nācies redzēt un piedzīvot.
“Esam eko bērnudārzs un mūsu lielā tēma šogad ir mežs. Tai ir veltītas nodarbības un dažādi pasākumi. Mēs ļoti daudz mācāmies par mežu, kā jāizvedas, kas jādara un tādēļ nolēmām parunāt arī par meža dzīvniekiem. Raimonds Birziņš jau pērn mūsu dārziņa audzēkņiem stāstīja par mežu un medībām un šogad nolēmām atkal aicināt medniekus, kuri bērniem varētu pastāstīt par dzīvniekiem un medībām,” atklāja audzinātāja Anete.
Uz bērnudārzu tika atnestas lapsu, bebru, ūdeļu, jenotsuņu un caunu kažokādas, stirnāža, brieža un aļņa ragi, kuiļa ilkņi. Lai ilustrētu lekciju, Raimonds Birziņš, būdams zinošs un aizrautīgs mednieks, sagatavoja nelielu video prezentāciju par Latvijā medījamajiem dzīvniekiem un ne tikai.
Bērni iepazinās arī ar ūdriem, kuru Latvijā ir ļoti daudz un ar lāčiem, kuri aizvien biežāk tiek novēroti mūsu mežos. Šos dzīvniekus medīt nedrīkst, bet tie tāpat ir neatņemama meža sastāvdaļa.
“Ir labi, ka mūsdienu tehnoloģijas ļauj plaši izmantot foto un video materiālus, papildinot stāstījumu. Bērniem ļoti patīk vizuālais un viņi aizrautīgi vēroja ekrānā redzamos attēlus,” sacīja Raimonds.
Dzīvnieku fotogrāfijām mijoties uz ekrāna, mednieks stāstīja par briežiem un aļņiem, par stirnām un mežacūkām. Bērniem un audzinātājām interesēja, vai šie dzīvnieki ir agresīvi un kā pasargāt sevi, ja gadās meža sastapt aļņu māti ar teļiem vai mežacūku ar sivēniem. Raimonds stāstīja par plēsēju ieradumiem un iztikšanu, par viņu lomu dabā.
Tika stāstīts par bebriem un viņu ietekmi uz dabu. Vienuviet uzskata, ka bebri nodara postu, piemēram, ceļiem, bet citur bebrs rūpējas par sugu daudzveidības palielināšanu. Ne velti ir vietas, kur bebrainēm būs būt un tādas, bet ir vietas, kur tās obligāti jālikvidē, jo grauzēji posta kokaudzes, appludina laukus, mežus un īpašumus, uzrok ceļu uzbērumus un apdraud satiksmi.
Par mazajiem plēsējiem un viņu medīšanas ieradumiem arī tika runāts. Bērnus ļoti pārsteidza fakts, ka lapsai, lai labi pārtiktu, jānomedī ap 30 peles dienā.
Savas lekcijas turpinājumā mednieks bērniem piedāvāja viktorīnas rotaļu, kur krāsainas kartītēs bija jāatpazīst kāds Latvijas dzīvnieks. Visi grupiņas bērni tika galā lieliski un par to saņēma garšīgu balvu un diplomu par medību stundas noklausīšanos.
Mazā mācību stunda bērnudārzā sākās deviņos no rīta un bija iecerēts, ka tā turpināsies līdz desmitiem. “Sarunās un jautājumos paskrēja divas stundas. Nemaz necerējām, ka būs tik interesanti. Un par to, ka lekcija bija ļoti aizraujoša var spriest arī pēc bērnu uzmanības. Divas stundas ne čiku ne grabu, nekādas dauzīšanas un raudāšanas. Visi klausījās un piedalījās lekcijā ar prieku,” pēc pasākuma atzina audzinātājas.
“Tas nav ne par agru, ne par vēlu. Bērnudārznieka vecums ir īstais laiks, kad būtu jāpastāsta par dzīvniekiem, kas dzīvo Latvijas mežos. Bērniem ir jāsaprot, ka meža zvēri atšķiras no mājas mīluļiem un multeņu tēliem. Man bija liels prieks saņemt šādu uzaicinājumu un nopietni gatavojos lekcijai. Bērniem ļoti interesēja viss stāstītais! Arī citiem medniekiem Latvijā es ieteiktu un no visas sirds aicinātu meklēt iespēju doties uz skolām un bērnudārziem, lai stāstītu par medībām un dzīvniekiem, jo tikai tā varam nodot savas zināšanas plašākam cilvēku lokam un veidot veselīgu, zinātkāru, domājošu nākotnes sabiedrību,” pēc lekcijas bērnudārzā sacīja Raimonds Birziņš.