Pieredze

Gribi medīt arī nākotnē? Domā par savu komunikāciju ar nemedniekiem0

Foto: Emīlija Mariševa

Austrijas pilsētā Zalcburgā 23. februārī norisinājās Eiropas Savienības Medību un dabas aizsardzības asociāciju federācijas (FACE) komunikācijas grupas sanāksme. Šoreiz uzmanība tika pievērsta mednieku tēla veidošanai, attēlošanai sociālajos medijos un ētiskai komunikācijai ar sabiedrību un tam, kādu lomu šajā saskarsmē spēlē medību influenceri.

Dānijas pieredze

Zinātniskos pierādījumos balstīta izpratne par to, kāda ir sabiedrības patiesā attieksme pret medībām, ļauj atspēkot antimednieku izteiktos argumentus, līdz ar to arī nodrošināt medību nākotni. 17 Eiropas valstis sabiedrības attieksmi mēra, bet diemžēl Latvija nav to skaitā. Jaunākais FACE veiktais pētījums rāda, ka vispozitīvākā attieksme pret medībām ir Dānijā – tur medības atbalsta 90 procenti sabiedrības. Dānijas pārstāvis atzīst, ka pozitīvie rādītāji lielā mērā ir saistīti ar medījuma gaļas popularizēšanu, kvalitatīvu jauno mednieku izglītību, kā arī apmācības turpinājumiem vēlākā mednieka karjerā. Mednieki bieži piedalās dažādos pasākumus, izstādēs, rāda, kā pagatavot medījuma gaļu, piedāvā degustācijas apmeklētājiem. Dānijā ir arī ļoti populārs daudzsēriju raidījums par medībām un projekts Bliv Naturligvis, kas ļauj bērniem un jauniešiem iepazīt dabu, medības, makšķerēšanu un šajos procesos iegūto produktu izmantošanu. Ar šīs programmas palīdzību skolu pasniedzēji, skautu organizāciju vadītāji un citi pedagogi var piesaistīt brīvprātīgos medniekus un makšķerniekus, kas nāk pie bērniem, rāda, ļauj praktiski darboties un mācīties par dabu.
Jautājot, vai mednieki izjūt spiedienu no antimedniekiem attiecībā pret tā sauktajām trofeju medībām, dāņi atzīst, ka, pateicoties pozitīvajai sabiedrības attieksmei pret medībām, viņi šādu spiedienu īsti neizjūt. Līdz ar to, ikdienā strādā drīzāk ar pozitīva medību tēla saglabāšanu, nevis tā veidošanu. Vietējā mednieku organizācija sadarbojas ar neatkarīgiem medību influenceriem, izmantojot viņu auditoriju, lai runātu ar medniekiem, aktualizētu idejas, ko izplata organizācija. Laika gaitā pierādījies, ka šādā veidā daudz veiksmīgāk izdodas sasniegt mednieku parasto, kas labprātāk uzklausīs nevis mednieku organizācijas prezidentu, bet gan influenceri, ko drīzāk izjūt kā kolēģi nevis autoritāti.

Austrijas pieredze

Austrijā medības pieņem 71,4 procenti sabiedrības. Tas ir labs rādītājs, kas sasniedz un pat nedaudz pārsniedz FACE mērķi celt sociālās pieņemšanas latiņu līdz 70 procentiem 2027. gadā. Austrijas pārstāvji iepazīstina ar informatīvo kampaņu Das ist Jagd. Šīs kampaņas laikā kopš 1988. gada tiek veikti dažādi informatīvi pasākumi gan pilsētu ielās, gan sociālajos medijos. Viens no pasākumiem ir aptaujas, kas ļauj noskaidrot sabiedrības patiesās zināšanas par medībām. Tās ļauj apzināt trūkstošos zināšanu posmus, pie kuriem ir jāpiestrādā nākotnē. Kādēļ tas vispār ir nepieciešams? Galvenā atziņa ir šāda – jo vairāk cilvēki zina par medībām, jo lielāka iespēja, ka izturēsies pret tām pozitīvi. Situācija ar zināšanām ir atšķirīga dažādos Austrijas reģionos, piemēram, ir grūti salīdzināt situāciju urbānajā Vīnē ar situāciju Tirolē.
Tāpat kampaņas laikā tiek pētīti ceļi, kā jauns, ar medībām nesaistīts cilvēks uzzina par šo procesu. Visticamāk, ka pirmais resurss varētu būt Google. Ja pagātnē, ieguglējot vārdu mednieks vai medības meklētājprogrammā vispirms parādījās rezultāti, kas medības parādīja negatīvā gaismā, tagad ir izveidota mājaslapa Jagdfakten.at, kas parādās rezultātu sākumā. Mājaslapā var lasīt zinātniski uzticamu informāciju par medībām, kas šo procesu attēlo ētiskā, sociāli pieņemamā veidā.
Mednieki piedalījušies arī izstādēs, rādot un skaidrojot medību nozīmi, tāpat arī iesaistījušies jauno pavāru apmācībās, piedāvājot jauniešiem iemācīties gatavot medījuma gaļu. Izdota arī neliela rokasgrāmata Jagen für Nichtjäger (Medības nemedniekiem), kas skaidro galvenos faktus par medībām. Kampaņas rezultātā sasniegta liela auditorija – vairāk nekā 3,4 miljoni cilvēku Austrijā, tapušas arī daudzas publikācijas ar medībās saistītos un nesaistītos medijos. Tuvākajā nākotnē plānots veidot videoklipu sēriju, kurā mednieki skaidro ar dabu un medībām saistītus jautājumus, kas skar dažādus mītus, ko izplata pretmednieciski noskaņotās organizācijas – kādos apstākļos notiek nelaimes gadījumi medībās, kāpēc patiesībā samazinās konkrētu sugu populācijas un tamlīdzīgi.

Sociālie mediji pret ieročiem – tā ir cīņa ar vējdzirnavām

Problēma, ar ko saskaras mednieki no daudzām valstīm, mēģinot medības attēlot sociālajos medijos, ir mediju politika attiecībā uz ieroču attēlojumu. To savā ikdienā īpaši izjūt arī sanāksmē pieaicinātie medību influenceri. Lai arī vairākas mednieku organizācijas apzināti izvēlas savos reklāmas materiālos izvairīties no ieroču attēlojuma, medības tomēr ir process, kurā ieroča klātbūtne bieži ir pašsaprotama. Publicējot šādus video vai foto materiālus sociālajos medijos, tie nereti tiek dzēsti, bremzēta to redzamība, profili bloķēti. Atsevišķos gadījumos ir iespēja iesniegt apelāciju, paskaidrot iemeslu, kādēļ publikācijā parādās ierocis, taču ne vienmēr apelācija tiek apstiprināta un publikācija atjaunota. Vēl sliktāk, ja kanāls saņem brīdinājumu vai tas pavisam tiek dzēsts. Zināms, ka izglītojoša satura veidošana ir ļoti laikietilpīgs process, kas atalgojumu nes vien ilgtermiņā. Šis atalgojums visbiežāk nav mērāms naudas izteiksmē, bet gan sabiedrības attieksmes, izpratnes uzlabošanā. Nav īsti godīgi, ja šajā procesā mednieki – satura veidotāji tiek ierobežoti tikai tāpēc, ka šaujamieroči tiek uzskatīti par tabu objektiem. Vieni iesaka ieročus nepublicēt, citi piemin Fakegun tēmturu lietošanu. Jā, tas ir risinājums, kas reizēm ļauj publikācijai izsprukt cauri pārbaudes algoritmam, bet, ja tās mērķis ir parādīt atbildīgu, drošu ieroča lietošanu, tēmturis pēc būtības kļūst pilnīgi bezjēdzīgs un absurds. Dzēstas publikācijas, brīdinājumi, bloķēšana – tā ir cīņa ar vējdzirnavām, kurai pēc noteikta laika daudzi diemžēl padodas.

Medību influenceru pieredze

Beatrisi Jēgeri sociālo mediju lietotāji biežāk pazīst pēc lietotājvārda MrsWildboar. Viņas sekotāju skaits Instagram pārsniedz 45 tūkstošus. Influencere stāsta, ka viņas mērķis ir parādīt sabiedrībai medības un mežsaimniecību, gāzt mītus par to, ka mežsaimnieki tikai iznīcina mežus. Beatrise atzīst, ka pati reti publicē fotogrāfijas ar medījumu, jo uzskata, ka tas ir tikai niecīga daļa no visa procesa, ko patiesībā redz un piedzīvo mednieki. Ja medījumu izvēlas parādīt, tas tiek publicēts ētiskā veidā, bez asinīm. Šī izvēle nāk ar zināmām sekām – nereti ir jāsadzīvo ar kritiku pat no kolēģiem, citiem medību influenceriem, kas apšauba veidoto mednieka tēlu, sauc to par izkropļotu, jo medījuma attēlošana tomēr ir nozīmīga medību sastāvdaļa. Protams, katram ir savi argumenti, sava taisnība, taču, lai arī kāda būtu stratēģija, komunikācijai ir jābūt ētiskai.

Sarunas gaitā atklājas vairāki ieteikumi, ko ievērot, publicējot medību saturu medijos:

– Pašiem medniekiem būtu jāizvērtē vārdu savienojuma trofeju medības lietojums. Kādēļ? Jo pēc būtības šādas medības patiesībā neeksistē. Trofeja ir tikai blakusprodukts, caur kuru izrādīt cieņu nomedītajam dzīvniekam, saglabāt atmiņā piedzīvoto satikšanos. Ja medniekiem šis koncepts ir pašsaprotams, tad nemednieki to pārprot un tādējādi rodas sagrozīta izpratne par medību jēgu.
– Ir jāspēj izšķirt fotogrāfijas, kas ir paredzētas personīgajam arhīvam un publiskai apskatei. Piemēram, medījuma fotogrāfija personīgajam arhīvam ir paša estētikas jautājums. Publicēšanai paredzētai fotogrāfijai ir jābūt pārdomātai, cienīgai pret medījumu. Par publiskām fotogrāfijām uzskatāmas arī tās, kas tiek nosūtītas privātās sarakstēs, jo pēc nosūtīšanas fakta vairs nav iespējams garantēt, ka fotogrāfija nenonāks publiskā apskatē.
– Ja fotogrāfijai ir vajadzīgs apraksts, lai tajā redzamo paskaidrotu vai attaisnotu, divreiz jāpadomā, vai to tiešām vajag publicēt. Pirmais iespaids veidojas ļoti strauji, jo cilvēki mēdz ātri apskatīt fotogrāfiju, neiedziļināties, neizlasīt aprakstu un uzreiz veidot viedokli, kas visticamāk būs kļūdains.

Avots: Latvijas Mednieku asociācija

129 lāči un saudzējamie šakāļi! Kā sevi pasargāt mežā? “Šauj garām!” #220 epizode

Medības ar Pielikumiem + e-izdevumi + LASI.LV | e-žurnāls Mednieks/Makšķernieks

LA.lv
Medībām.lv aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.

Podkāsti un video blogi

ME
Medības
Pieredze
Terorizēsim šo vietu. Vilku teritorijā kopā ar Aivaru Dunduru. 2. daļa. Video bloga #84 epizode
Ekskluzīvi 1 diena
ME
Medības
Klausies!
Alkohola pārbaudes visiem medniekiem, ieroči čeholos. “Šauj garām!” #259 epizode
Ekskluzīvi 1 diena
ME
Medības
Pieredze
VIDEO. Polijā šautuvē sašauts mednieks. Kas notika patiesībā?
Ekskluzīvi 3 dienas
ME
Medības
Pieredze
Lūšus novēro arvien biežāk, bet vai vilki kļūst bezbailīgi? Aculiecinieku video
Ekskluzīvi 6 dienas
ME
Medības
Klausies!
Lūši un vilki uz to nabaga stirnu, nabaga aļņa teļu. “Šauj garām!” #258 epizode
Ekskluzīvi 20. novembris, 2024
ME
Medības
Pieredze
Mednieks nofilmē lāci, kas skrien viņam tieši virsū. Aculiecinieka video
Ekskluzīvi 19. novembris, 2024
Indulis Burka
Pieredze
Kad pēdējo reizi tīrījāt gaiseni? Praktiski padomi
Ekskluzīvi 15. novembris, 2024
ME
Medības
Cope
Japāņu Dievs pret franču ēdienu jeb Basara VS Frodigy. Sarunas laivā #16
Ekskluzīvi 14. novembris, 2024
ME
Medības
Pieredze
VIDEO. Bebru slepenā dzīve. Kas ir izmetis zaru čupu ūdenstilpē? Medījamie dzīvnieki
Ekskluzīvi 14. novembris, 2024
Indulis Burka
Aprīkojums
Mednieka soma. Odziņa uz kūkas – ballistiskais kalkulators
Ekskluzīvi 13. novembris, 2024
ME
Medības
Klausies!
Trāpīt mērķī 2 km. Mednieks trešajā paaudzē – Dāvis Zaube. “Šauj garām!” #257 epizode
Ekskluzīvi 13. novembris, 2024
ME
Medības
Aprīkojums
Ieroču siksna ar pievienoto vērtību – šāviena stabilizāciju. Video bloga #84 epizode
Ekskluzīvi 12. novembris, 2024
Emīlija Mariševa
Aprīkojums
Jaunais Pulsar Merger LRF XT50 – izrādās, ka var būt VĒL labāk
Ekskluzīvi 12. novembris, 2024
ME
Medības
Pieredze
Sprūda mēlītes nospiediens! Gailišus neviens nespaida! Praktiskais seminārs #51
Ekskluzīvi 11. novembris, 2024
ME
Medības
Pieredze
Milzīgs 14 vilku bars Cēsīs? Vilki siro Ropažos? Aculiecinieku video
Ekskluzīvi 11. novembris, 2024
Indulis Burka
Aprīkojums
Mednieka soma. Viens termomonoklis – divas lēcas. Tas ir iespējams!
Ekskluzīvi 11. novembris, 2024
ME
Medības
Pieredze
Paraugdemonstrējumi – kompleksās pārbaudes putnu suņiem (daži pieturpunkti). Praktiskais seminārs #50
Ekskluzīvi 8. novembris, 2024
ME
Medības
Aprīkojums
Kas labs veikalā Huberts? Par godu Svētā Huberta dienai, svētku atlaides – 8. novembrī!
Ekskluzīvi 6. novembris, 2024
ME
Medības
Klausies!
Par dzemdību pieņemšanu pirtiņā, medīgiem suņiem un aļņu samazinājumu. “Šauj garām!” #256 epizode
Ekskluzīvi 6. novembris, 2024
Linda Dombrovska
Aprīkojums
Mednieka soma. Pard Leopard 640 – laikam šoreiz izmēram galīgi nav nozīmes…
Ekskluzīvi 5. novembris, 2024
ME
Medības
Pieredze
FOTO un VIDEO. Svētā Huberta svētki Skaistkalnē. Tie saliedē medniekus un aicina pārdomāt mūsu attieksmi pret dabu
Ekskluzīvi 5. novembris, 2024
Emīlija Mariševa
Aprīkojums
Taktiskais CZ Scorpion Evo 3 S1 funkcionāls, viegls ierocis – žurnāla Medības loterijas ierocis
Ekskluzīvi 4. novembris, 2024
ME
Medības
Pieredze
Naktī vilku teritorijā kopā ar vilku vārdotāju Aivaru Dunduru. 1.daļa. Video bloga #83 epizode
Ekskluzīvi 31. oktobris, 2024
ME
Medības
Pieredze
TOP 5 videoklipi, ko vērts noskatīties žurnāla Medības YouTube kanālā
Ekskluzīvi 30. oktobris, 2024
ME
Medības
Pieredze
Kārtējais mēģinājums nomelnot medniekus? Sašauts staltbriedis bez kājām!
Ekskluzīvi 30. oktobris, 2024
ME
Medības
Virtuve
Mega pīrādziņš ar steiku jeb brieža filejas Velingtons ar baravikām. No dabas līdz galdam #11
Ekskluzīvi 29. oktobris, 2024
ME
Medības
Pieredze
Medību suņu galvenās uzvedības problēmas un to iespējamie risinājumi. Praktiskais seminārs #49
Ekskluzīvi 29. oktobris, 2024
ME
Medības
Aprīkojums
Izmēram ir nozīme? Mazītiņais bet jaudīgais Pixfra Chiron C650
Ekskluzīvi 29. oktobris, 2024
ME
Medības
Aprīkojums
Notīrīt pulvera pēdas, lodes paliekas un saeļļot. Tīrām ieroci! Video bloga #82 epizode
Ekskluzīvi 25. oktobris, 2024
ME
Medības
Aprīkojums
Aprīkojuma tests. Četru termoiekārtu tests. Kas patīk, kas nepatīk, kā rāda?
Ekskluzīvi 17. oktobris, 2024

Lasītākie