Pēkšņi saplīst medību zābaki, nesprāgst patronas kapsele, problēmas ar ieroci, optisko tēmēkli vai kādu citu ierīci. Ko darīt un kā rīkoties? Kā situāciju redz komersanti, kas piedāvā preces medniekiem?
Latvijā darbojas Patērētāju tiesību aizsardzības likums, kas paredz sistēmu, kā jārisina strīdi ar komersantu.
Kas likumā paredzēts
Likums paredz, ka sākotnēji patērētājs ir tiesīgs pieprasīt, lai pārdevējs bez maksas novērstu preces neatbilstību vai arī to apmainītu pret citu preci. Tikai tad, ja to izpildīt nevar, patērētājs var pieprasīt naudas atmaksu.
Veikalā preces var nodot atpakaļ, ja tās ir neatbilstošas, piemēram, pareizi lietotas, saplīst. Piemēram, gumijas zābaki, iekāpjot ar tiem ūdenī, saplīst…
Preces var nodot atpakaļ divu gadu laikā, taču neatbilstība jāatklāj sešu mēnešu laikā. Komersants ir atbildīgs tikai par tādu neatbilstību, kas precei radusies tās nopirkšanas dienā. Taču, ja neatbilstība radusies sešu mēnešu laikā pēc preces nopirkšanas, tad uzskatāms, ka tā eksistēja jau pirkuma dienā. Turklāt tieši komersantam ir jāpierāda, ka prece ir bijusi atbilstoša līguma noteikumiem, nevis otrādi.
Tāpat sākotnēji patērētājam jāmēģina mutiski vienoties ar pārdevēju. Ja pārdevējs nepiekrīt risināt strīdu, patērētājam jāiesniedz rakstisks iesniegums, uz ko pārdēvējam jāatbild 15 darba dienu laikā. Ja komersants iesniegumu noraida vai ignorē, patērētājs var vērsties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā vai tiesā.
Uzziņai
Garantija ir ražotāja vai pārdevēja bezmaksas apsolījums atmaksāt patērētājam par preci vai lietu samaksāto naudas summu, apmainīt preci vai lietu pret atbilstošu preci vai lietu, bez atlīdzības novērst preces vai lietas neatbilstību vai veikt citas darbības, ja prece vai lieta neatbilst garantijā vai reklāmā sniegtajam raksturojumam.
Garantija dodama rakstveidā, un tajā skaidri norādāmi nosacījumi prasījuma pieteikšanai attiecībā uz garantiju, garantijas termiņš – laikposms, uz kuru attiecināta garantija, kā arī garantijas devēja nosaukums (firma) vai vārds, uzvārds un adrese. Garantijā norāda, ka patērētājam ir noteiktas tiesības saskaņā ar normatīvajiem aktiem un ka garantija šīs tiesības neietekmē. Ja garantija neatbilst šiem noteikumiem, tas neietekmē garantijas derīgumu un patērētājs ir tiesīgs pieprasīt, lai garantija tiktu izpildīta.
Garantija ir saistoša tās devējam atbilstoši garantijas dokumenta nosacījumiem un attiecīgajā reklāmā sniegtajai informācijai.
Galvenais – ar klientu runāt
SIA Ieroči pārstāve Evita Šķipsna teic, ka uzņēmums rūpīgi ievēro Patērētāju tiesību aizsardzības likumā noteikto un nāk pretī klientiem, kuriem gadījusies problēma ar iegādāto preci, reizēm pat lielākā apmērā, nekā to prasa likums.
“Protams, garantija nebūs spēkā, ja pircējs preci sabojājis pats, piemēram, uzsēdies uz makšķerkāta un to salauzis. Tas pats sakāms par apģērbu un apaviem. Savukārt ieroči, munīcija ir specifiskas preces. Taču mūsu uzņēmumā ir speciālisti, ieroču meistari, kuri spēj novērtēt, vai problēma radusies preces sākotnējā stāvokļa vai pircēja rīcības dēļ. Ja precei ir bijis sākotnējs defekts, kas nav pamanīts, cenšamies darīt visu, lai mūsu klients būtu apmierināts. Tāpat ieroci var saremontēt, ja tas sabojāts klienta nepareizas rīcības dēļ. Protams, par remontu šajā gadījumā būs jāmaksā.
Galvenais – runāt ar klientu un kopīgā dialogā rast abām pusēm pieņemamu risinājumu,” skaidro Evita Šķipsna.
Pircējam jānāk pretī
Savs situācijas redzējums ir arī mednieku veikala Artemida saimniekam Eināram Lapiņam:
“Ikvienā gadījumā cenšamies nākt cilvēkam pēc iespējas vairāk pretī. Ja jaunai precei ir ražotāja kļūmes dēļ radies bojājums, preci mainām, ja tas ir iespējams uzreiz, savukārt bojāto nosūtām ražotājam. Ja defekts konstatēts garantijas laikā, preci mēģinām maksimāli ātri nogādāt uz garantijas remontu un cenšamies palīdzēt, lai saziņas process ar ražotāju un nepieciešamais remonts būtu pēc iespējas ātrāks.
Mūsu gadījumā ir labi, ka turpat veikalā ir pieejama šautuve, kurā, piemēram, iegādāto un turpat uzmontēto tēmēkli var piešaut. Ja ir kādas problēmas, tās var nekavējoties risināt.
Tāpat arī ar ieroci – to nekavējoties var pārbaudīt. Runājot par ieročiem – man gan nav nācies saskarties ar ieroča ražošanas defektu, kura dēļ būtu nepieciešams garantijas remonts, tomēr ceļš, kas tādā gadījumā būtu ejams, ir garš un saistīts ar vairākkārtēju ieroču pārreģistrāciju.
Attiecībā uz neizsprāgušu patronu, problēmsituāciju var radīt kā nekvalitatīvi izgatavota munīcija, tā arī iespējama ieroča vaina. Ir jāpārzina savs ierocis. Ja ar kādām patronām šādas problēmas rodas, jāizmēģina citas. Iespējams, ieroča belzenīši sit mazliet vājāk un vajadzīgas jutīgākas kapseles.”
Ja iegādāts brāķis, jāpalīdz
Tirdzniecības centrā Sāga esošā veikala Jahipaun vadītāja vietnieks Raitis Smilškalns atklāj, ka pagaidām nav bijis gadījumu, kad pircējs par garantiju atgrieztu kādas dārgākas vai sarežģītākas preces:
“Bija dažas situācijas, kad pie mums vērsās ar pretenzijām par apģērbu. Taču šīs problēmas ātri atrisinājām ar izplatītājiem un ražotājiem. Atsevišķi gadījumi šajā ziņā bijuši arī Igaunijā. Ja konstatēts ražotāja brāķis, preci samainām.
Nepieciešama laba diskusija ar klientu. Ja ir kāda problēma, droši var pie mums vērsties, un problēmu risināsim kopīgi.”
Vēlmi palīdzēt mēdz izmantot negodprātīgi
Mednieku veikalu Huberts saimnieks Gatis Bināts atklāj kādu ne visai patīkamu šīs jomas aspektu:
“Mūsu uzņēmuma darbības laikā tikai ar vienu klientu nevarējām atrast kopīgu valodu, un viņš vērsās Patērētāju tiesību aizsardzības centrā, taču arī tajā gadījumā klienta pats bija vainīgs pie notikušā. Mēs izmantojām jurista palīdzību, un klients savu iesniegumu atsauca.
Varu teikt, ka no tiem cilvēkiem, kuri atnāk uz veikalu parunāt par garantiju, godīgi ir vien desmit procenti. Pārējie domā, ka mēs esam vakarējie, savukārt viņi ir paši gudrākie.
Savulaik bija problēma ar cilvēkiem, kuri vēlējās tikt pie jaunas optikas esošās garantijas laikā. Vienam no optisko tēmēkļu ražotājiem bija prakse, ja gadījās brāķis, uzņēmums ierīci neremontēja, bet mainīja pret jaunu. Tiesa, konstatēt brāķi var, vien sūtot uz rūpnīcu, kur optiku testē speciālās ierīcēs. Tas aizgāja tautās ne tikai Latvijā. Cilvēki nesa tēmēkļus atpakaļ, apgalvojot, ka tie ir brāķis, un gaidīja jaunu. Ražotāji sāka tēmēkļus testēt un nepieciešamības gadījumā remontēt. Daudziem bija ļoti nepatīkams pārsteigums, saņemot atpakaļ to pašu optiku, turklāt ar vēstuli, ka tā nav bojāta.
Garantijas prasības gadījumā preces ražotājam nosūtām par saviem līdzekļiem, taču klientu brīdinām, ja prasība būs nepamatota, būs jāatmaksā sūtīšanas izdevumi, kas optiskās ierīces gadījumā ir 40–70 eiro. Pretenziju, kad tiek atnestas optiskās ierīces par garantiju, skaits samazinājās par 70 procentiem. Savulaik nesa pa divām dažādu marku optikām nedēļā uz garantijas remontu, tagad divos mēnešos vienu.
Jāsaprot, ka garantija attiecas uz rūpnieciskiem defektiem, nevis pircēja radītiem bojājumiem, kas radušies nepareizas lietošanas dēļ.
Gadījumos, kad konstatētas problēmas ar ieročiem, arī jārēķinās ar ievērojamu laiku, lai ieroci nosūtītu ražotājam, problēmas tiktu novērstas un ierocis tiktu atgūts. Šādu preci nevar ielikt pakomātā un aizsūtīt. Jākārto licences policijā un jāmeklē pārvadātājs, kam ir nepieciešamās atļaujas. Ne katrs pārvadā ieročus, un ne katrs uz nepieciešamo galamērķi.
Savukārt par garantijas attiecināšanu uz munīciju vispār nevar būt ne runas.
Nav neviena produkta pasaulē, ka nelūztu un nesabojātos. Kvalitatīvākas preces lūst retāk, savukārt visvairāk atsauksmju dzird par precēm, kuras tiek pārdotas lielākos apjomos. Jo lielāks preču skaits, jo lielāka iespējamība, ka starp tām būs kāda ar brāķi.”