Pasaulē ir daudz kalibru un patronu, tomēr to rašanās vēsture un lietojums daudziem ir miglā tīts. Londonas ieroču ražotājs, kas pazīstams visā pasaulē, bet mazāk zināms Latvijā John Rigby&Co gadu garumā radījis neskaitāmas patronas. Nupat kompānija radījusi pavisam jaunu kalibru .416 Rigby No 2.
Džons Rigbijs izveidoja savu uzņēmumu ar domu attīstīt jaunas idejas. Pašā sākumā tika radīta patrona Sneider .577, kas vēlāk tika izmantota ne tikai medību, bet arī militārām vajadzībām visā pasaulē. Vēlāk Rigbijs radīja nozīmīgas un svarīgas patronas tieši medību vajadzībām. Divstobru karabīnēm tika pielāgots .450 Nitro Express. To ieviesa 1898. gadā, izmantojot dūmu pulvera čaulīti.
Šis bija pārejas posms no dūmu pulvera uz mūsdienīgām patronām, tādēļ bija nepieciešami dažādi pielāgojumi, lai patrona un stobri spētu izturēt palielināto lādiņa spiedienu, ieviešot jauna tipa šaujampulveri.
Dūmu pulvera vietā izmantoja kordītu, kas radīja spiedienu 2390 kg/cm2 – daudz vairāk nekā dūmu pulvera patrona, kuras spiediens bija 1547 kg/cm2. Tādēļ tas radīja problēmas ar patronas čaulītes deformāciju. Grūtības izņemt no ieroča čaulīti nav tas, ar ko ir vēlme saskarties, kad stāvi aci pret aci ar bīstamu lielo medījumu, tādēļ tika radīta jauna misiņa čaulītes versija ar izturīgāku konstrukciju. Tāpat čaulītē samazināja kordīta lādiņu, lai mazinātu lielo spiedienu, kas radās karstos klimatiskos apstākļos.
Medību ieroči & munīcija
Kad bija atrisinātas sākotnējās problēmas, .450 kalibrs kļuva ļoti populārs. No stobra izspiežot 480 greinu (31 g) lodi ar ātrumu 655 m/s, tika radīts pietiekami spēcīgs lādiņš, lai nogalinātu jebkuru Āfrikas vai Indijas medījumu.
Reti kurš var lepoties, ka ar karabīni notriecis lidojošu mērķi, bet kareivim Ričardam Kūperam tas izdevās ar .450 Nitro Express kalibru, iznīcinot trīs vācu lidmašīnas Pirmajā pasaules karā. Trīs lidmašīnas esot lidojušas pāri galvai.
“Es paņēmu kārtīgu apsteigumu. Lidmašīna nokrita kā fazāns, tāpat kā nākamā, kura sekoja pirmajai. Man bija laiks pārlādēt un izšaut uz trešo lidmašīnu, pirms tā aizlidoja, un arī tā nokrita,” tā vēlāk stāstīja Kūpers.
.450 kalibra panīkšana sekoja Lielbritānijas autoritāšu lēmumam aizliegt šo kalibru Indijā, jo pastāvēja bažas, ka militārais kalibrs var nokļūt nemiernieku rokās. Mednieki atrada lietderīgu aizstājēju – Joseph Lang .470 Nitro Express. Vēlāk Rigby savus ieročus pielāgoja .470 kalibram, kas ieguva lielisku reputāciju un tiek izmantots vēl mūsdienās.
Vēsturnieki norādīs, ka .275 Rigby, kas ir angliskā vācu 7×57 (7mm Mauser) versija, ir uzņēmuma klasiskākais kalibrs. Jāsaka, ka līdz Otrajam pasaules karam tika pārdots daudz Rigby-Mauser ieroču.
Tāpat .275 izvēlējās daudzi skotu staltbriežu mednieki, daži mednieki izvēlējās to, lai medītu ziloņus, kas bija ļoti netipiski. Tomēr laikam visslavenākais šī kalibra lietotājs bija britu mednieks, naturālists un pēddzinis Džims Korbets, kurš izmantoja šo kalibru, lai nogalinātu ne tikai cilvēkēdāju tīģeri, bet arī cilvēkēdāju leopardu Indijas miestā Rudraprajāgā, kā arī medījot citus dzīvniekus nākamos trīsdesmit gadus. Korbeta karabīne tagad atrodas Rigbija kolekcijā.
Tāpat 1904. gadā uzņēmums radīja .350 Rigby Magnum kalibru, kas bija kārtējā Mauser versija. Ar šo kalibru varēja izšaut 225 greinu (14,7 gramu) lodi ar ātrumu 786 m/s.
Šis kalibrs kļuva ļoti populārs starp Āfrikas medniekiem, un to izmantoja līdz pat gadsimta vidum, kad to aizstāja Holland&Holland .375 Magnum. Sekojot līdzšinējo kalibru sekmēm, 1911. gadā tika radīts .416 Rigby, kas ir iespaidīgs kalibrs, raidot 410 greinu (26,5 gramu) lodi ar ātrumu 722 m/s. 1924. gadā to nosauca par Model No. 5 Big Game karabīni. Šis kalibrs iekļuva starp cienītākajiem un iekārojamākajiem smagajiem kalibriem medībām Āfrikā, tāpat to izvēlas daudzi profesionālie mednieki.
Šodien Rigby atkal piedāvā .416 Magnum Mauser lielo dzīvnieku medībām.
Uzņēmuma nākamais jaunums parādījās pagājušā gadsimta deviņdesmitajos gados, kad tika pieņemts lēmums pārtaisīt .450 Rigby Nitro Express, lai šo kalibru varētu izmantot arī aizslēga tipa karabīnēs. Tas kļuva pazīstams kā .450 Rigby.
Un šogad Rigby radīja vēl vienu jaunu kalibru – .416 Rigby 2, kas domāts, lai to lietotu jaunākajās divstobru karabīnēs, jo šis ir apmales kapseles kalibrs.
Jaunās patronas spiediena un ātruma rādītāji ir līdzīgi vecajam, kas bija svarīgs uzstādījums. Interesanti, ka vecais .416 Rigby kļuva par pamatu tam, lai radītu pavisam citus pasaulē zināmus kalibrus, piemēram, .378 Weatherby Magnum, .450 Dakota, kā arī labi zināmo .338 Lapua Magnum.
.416 Rigby nodrošina pietiekami daudz materiālu, lai šo kalibru varētu lādēt arī paši entuziasti. Piemēram, 450 greinu (29,1 grama) Woodleigh lode lidos ar ātrumu 696 m/s, bet tās enerģija būs iespaidīgs 7081 džouls. Ja lādē 350 greinu (22,7 gramu) Barnes lodi, tās ātrums būs 796 m/s, bet enerģija – 7191 džouls.
Tiek lēsts, ka šim kalibram iespēju ir daudz. To var plaši izmantot, medījot kā oriksu, tā arī dižantilopi elandu un vēl daudz bīstamākus medījumus.
Fakti
• John Rigby & Co dibināts 1775. gadā Dublinā.
• Džona Rigbija mazdēls, arī Džons, Londonas filiāli atvēra 1865. gadā.
• John Rigby & Co ražo karabīnes, kas balstītas uz Mauser bāzes.
• Pavisam kompānija radījusi astoņus dažādus pasaulē zināmus kalibrus: .450 Nitro Express, .275 Rigby, .400/.350 Nitro Express, .350 Rigby un .350 Rigby No 2, .416 Rigby, .275 No 2 Magnum, .450 Rigby Magnum Rimless, kā arī .416 Rigby No 2.
• Rigby ieročus izmantojuši:
karaliene Elizabete II, sers Vinstons Čērčils, Lielbritānijas karaļi Edvards VII, Džordžs IV, Džordžs V, Džordžs VI, Lihtenšteinas princis Francis Jozefs II, kā arī slavenais piedzīvojumu meklētājs, rakstnieks un gleznotājs V.D.M. Karamodžo Bels.