Eiropas lielākajā medību izstādē Jagd & Hund (J&H), kas šogad Dortmundē norisinājās janvāra beigās, medību infrastruktūrai bija veltīta gana liela uzmanība. Torņu, piekabju, dīrāšanas un pat medniekmāju un vagoniņu ekspozīcija aizņēma pusi zāles, dalot to ar medību suņiem veltītajiem stendiem. Un tomēr, par spīti samazinātajai platībai, tur patiešām bija uz ko paskatīties! Medību torņu bija ļoti daudz un katrs citāds. Medību torņu konstruēšanas un būvēšanas nozarē, vismaz spriežot pēc šī gada izstādē redzētā piedāvājuma, valda divas tendences, proti, vēlme uzlabot klasisko koka un pilnveidot moderno pārvietojamo medību torni.
Koks
Lai cik savādi tas liktos, koka torņu celtniecībā arī ir iespējams izdomāt ko jaunu. Pamatā tās ir dažādas nianses un tehniski risinājumi, kas palīdz padarīt medību torņa konstrukciju drošāku, ērtāku, palielināt termoefektivitāti un aizsardzību pret ārējiem apstākļiem. Kopējais iespaids no koka torņu kolekcijas: pamatīgi, akurāti, no labiem materiāliem būvēti medību torņi ikviena Eiropas mednieka vajadzībām.
Dzinējmedībām
Dzinējmedību tornīšu piedāvājums, protams, bija mazāks nekā gaides medībām. Klasiskie zemie un vienkāršie stāvtornīši piesaistīja uzmanību ar dažām niansēm. Protams, tika izmantota lieliska, impregnēta koksne, labi apstrādāti materiāli. Interesanti, ka liela daļa izstādē apskatāmo torņu bija samontēti, izmantojot uzgriežņu skrūves ar tauriņveida uzgriežņiem. Kopējais iespaids bija tāds, ka torņus paredzēts izjaukt pa dēlīšiem un sastellēt pēc vajadzības vienā vai citā vietā.
Daži vienkāršākas konstrukcijas torņi, kas varētu tikt izmantot kā dzinējmedību infrastruktūra, bija aprīkoti ar jumtu. Kāpēc gan ne? Jumta segumam izmantots ruberoīda tipa materiāls. Vienā no stendiem tornīši bija apjumti ar koka paneļiem, kam pāri bija milimetru bieza gumijas plēve.
Gaides medībām
Koka torņu piedāvājums gaides medībām bija daudz plašāks. Sākot no pilnībā slēgtiem, bet ļoti zemiem torņiem, kas labi iederētos kaut kur kalna galā, līdz piecus metrus augstiem namiņiem ar autonomo dzīves apgādes sistēmu, ja tā var teikt.
IMG_7895 Šis iederētos kaut kur kalna galā. Klasiskos X veida gaides torņus vācieši būvē otrādi. Pati izmēģināju un sapratu, ka tā ir daudz ērtāk. Tūlīt paskaidrošu, ko nozīmē otrādi. Vienmēr un visur, kur ir nācies sēdēt X veida torņos, uzkāpšana ir tuvu cirka akrobāta trikam – kāpņu galā ir jāizlien cauri atbalsta rāmim un kaut kā jāuzstutē sēžamvieta uz laktas, kas ir vai nu ļoti neērti, jo tā ir plata un sanāk kaut kā balansēt uz kāpnēm, lai nenokristu, vai arī tik sasodīti šaura, ka ilgi uz tās nenosēdēsi. Un viss tikai tāpēc, ka sēžamais ir tieši kāpņu galā. Vācieši novieto soliņu uz otrā kāju pāra. Tu uzkāp, pagriezies, atvāz soliņu un apsēdies. Ļoti ērti.
Metāls
Izstādē J&H puse no piedāvātajiem medību torņiem bija ar metāla pamatkonstrukcijām un visi pārvietojami. Konstrukcijas visdažādākās, sākot no trepēm ar ritenīšiem un beidzot ar divstāvu ēkām ar autopiekabi kā platformu. Pirmā doma, kas radās, vērojot metāla torņu un konstrukciju daudzveidību, – vācieši ir turīgi mednieki un komforta ziņā ir tālu no mums, dabiskā cienītājiem. Mēs izvēlamies vienkāršākus, diskrētākus medību torņus ne tikai tādēļ, ka nevaram atļauties, bet arī tāpēc, ka spēja izturēt laika apstākļu ietekmi savā ziņā ir mednieka goda jautājums, kā arī tādēļ, ka mūsu dzīvnieki varētu būt uzmanīgāki, tramīgāki un mēs vēlamies, lai mūsu medību tornīši ir mazāk pamanāmi, labāk iekļaujas ainavā. Vai arī tieksme nomedīt ir spēcīgāka par vēlēšanos atrasties komfortā…
Divi no lielajiem torņiem izcēlās ar papildinājumiem, kādus mūsu pusē redzēt nav nācies. Viens bija divstāvīgs. Izeja uz jumta ir no tornīša iekšpuses. Sēdvieta augšstāvā bija nomaskēta ar kamuflāžas tīklu, kas nodrošina lielisku apvidus pārskatāmību un diskrētumu. Acīmredzot tā ir domāta karstiem vasaras vakariem.
Otrais tornis bija ar guļvietu, taču tās izvietojums arī šķita neparasts. Būtībā loģisks risinājums, kas ļauj samazināt materiāla patēriņu – nav jābūvē divus reiz divus metrus liels namiņš tikai tāpēc, lai ietilpinātu matraci. Var pievienot šādu uz priekšu izstieptu penāli, kur pilnīgi pietiek vietas pat diviem cilvēkiem. Sānā vēl arī lodziņš, pa kuru vērot, kas notiek dzīvnieku pievilināšanas vietā.
Cilvēkiem ar īpašām vajadzībām
Atsevišķi gribas pastāstīt par torni, kas paredzēts cilvēkiem invalīdu krēslos. No tērauda profiliem samontētajam pamatīgajam medību tornim apakšā ir platforma, kas ļauj to ievietot auto piekabē un ērti pārvietot. Tornis ir aprīkots ar uzbrauktuvi ratiņkrēslam. Kad mednieks ir uzbraucis uz torņa, panduss novietojams vertikāli, tā pārvēršot to par vienu no terases sieniņām. Pēc tam, ja nepieciešams, ar hidraulisko mehānismu torni var pacelt augstāk. Visi mehānismi ir vadāmi ar pulti.
Šo unikālo medību torni uz izstādi bija atgādājis Fahrzeugbau Dülmer GmbH (fahrzeugbau-duelmer.de), kas piedāvā autopiekabes zirgu pārvadāšanai, ātrās palīdzības, kravu pārvadājumu un dažādu dienestu vajadzībām pielāgotas automašīnas un piekabes, kā arī dažādus medību tornīšus.
Plastikāts
Viens no interesantākajiem eksponātiem bija Wild Land Drivers GMBH jumta telts, ko var izmantot kā medību torni vai naktsmājas medību pārgājiena vai ceļojuma laikā.
Latvijas tirgū plaši pazīstamais Weekamper iegūst ik gadu lielāku popularitāti, jo aizvien vairāk cilvēku dodas ceļojumos, neizmantojot tūrisma aģentūru un viesnīcu pakalpojumus. Lai arī jumta telšu cena ir samērā augsta, ģimenēm, medniekiem un makšķerniekiem, kas bieži ceļo, tās tik un tā ir izdevīgas, jo tās atpelna savu cenu pāris gadu laikā, bet kalpošanas mūžs tām ir daudz ilgāks.
Latvijas savvaļas dzīves cienītājiem ir zināms Weekamper. Abu kompāniju jumta teltīm ir līdzīgs konstrukcijas un izmantošanas princips.
Wild Land Drivers piedāvātās jumta teltis, ko izgatavo uzņēmums Autohome ir nedaudz citādas. Atšķiras konstrukcija un telts uzstādīšanas principi, materiālu izvēle un papildu funkcijas. Viss ir vienlaikus drošs un ērts, tomēr vienkāršāks, mazāks un ne tik pārdomāts kā, piemēram, iKamper teltīm.
Pēc būtības tas ir tas pats jumta bagāžnieks, kur iekšā ir telts. Ir dažāda izmēra Autohome teltis ar dažādiem papildinājumiem: jumtiņiem, priekštelpas teltīm, kas novietojamas uz zemes pie mašīnas un citiem papildu rīkiem, piemēram stacionāro un portatīvo apgaismojumu. Telts korpuss ir izgatavots no īpaši izturīgas ar stikla šķiedru pastiprinātas plastmasas, kas iztur agresīvu tīrīšanas līdzekļu lietošanu. Konstrukcija ir kompakta un ātri noņemama. Telts aprīkota ar modernu stikla šķiedras moskītu tīklu, kas ir ļoti izturīgs, sniedz aptumšojumu un nodrošina diskrētumu, savukārt AIRTEX® ārējais audums ir absolūti ūdensizturīgs, pat izspiež ūdens tvaikus no telts un garantē neierobežotu aizsardzību pret laikapstākļiem.
Nepareizības
Protams, tas būs subjektīvs vērtējums, kas balstīts personīgajā pieredzē, tādēļ, ja kāds domā citādi, uzbūvējis ko līdzīgu un vēlas par to pastāstīt, laipni aicināti sūtīt savus stāstus, rasējumus un fotogrāfijas mums. Mēs ar prieku publicēsim.
Apaļie vai pusapaļie kāpņu spraišļi. Pat jaunas trepes ar tādiem spraišļiem nav drošas, sevišķi, ja līst lietus vai ir nedaudz piesalis. Pēc gadiem pieciem septiņiem, kad koksnes pretestība pūšanas procesam samazinās un virsslānis sāk atmiekšķēties, tās pārklājas ar aļģēm, ķērpjiem un sūnām. Tad šādi pusapaļi pakāpieni kļūst nāvējoši bīstami, jo tie ir ļoti slideni.
No vienas puses, ir skaidrs, ka šādus pakāpienus taisīt ir ērti. Paņem tievo apaļkoku, pāršķel uz pusēm un pienaglo vai pieskrūvē pie kāpnēm. Tomēr apaļi pakāpieni ir ļoti bīstami un labāk tādus tomēr netaisīt.
Skaņas izolācijas profils no porolona. Ideja aizgūta no skaņas ierakstu studijām, kur veco laiku olu kastēm līdzīga profila porolonu izmanto vēl šodien. Tas maksimāli samazina skaņas fonu un aiztur gaisa plūsmu. Skaņas izolācija un termoizolācija vienā iepakojumā. Bet ir viens liels bet. Porolons nav ilgmūžīgs materiāls. Dažu gadu laikā tas sairs un sāks drupt, zaudēt formu. Pirmā asociācija, ieraugot šo polsterējumu, bija saistīta ar visādiem meža kukainīšiem, kas ātri vien iemetīsies šajā materiālā… Tiesa gan, jāpiemin, ka porolona profilu izmantoja tikai viena firma.
Nepieļauj šo kļūmi, kad būvē medību torni! Mežacūku medības
Šarms bija pukstens četriem, ja viss tika kvalitatīvi izpildīts. “Šauj garām!” #245 epizode
Abonē žurnālu Medības!